Tuesday, January 24, 2012

Coretan singkat.

Yang jahat tak selamanya jahat, yang baik tak selamanya baik. Manusia berubah. Manusia ada akal dan ada juga nafsu. Kadang-kadang, akal kalah. Nafsu bermaharajalela. Bila nafsu dah kawal jasad, apa saja boleh jadi, dosa besar mahupun dosa kecil semua ada. Si durjana syaitan tepuk riang gembira.

Tapi, tak mustahil kalau niat di hati tergerak untuk berubah. Berubah menjadi lebih baik dari sebelumnya. Menjadi insan yang tak dipandang enteng, yang baik budi pekertinya. Perubahan baik walaupun sedikit sudah memadai daripada duduk di takuk lama tanpa perubahan. Kan?

Perubahan perlukan usaha. Faktor usaha itu penting. Gigihkan diri kita untuk menjadi lebih baik. Andai usaha tiada, apapun tak jadi. Oh, satu lagi. Sokongan. Ya, sokongan dari keluarga dan sahabat terdekat. Perubahan baik harus disokong, bukan diperlekehkan.

Berdoa pada Yang Maha Kuasa ditetapkan iman, ditetapkan segala. Dugaan apa datang melanda mampu ditepis begitu saja. Majukan diri jadi insan berguna pada-NYA, pada keluarga dan sekeliling kita.

Love, SF.


No comments: